Zaključajte-otključajte ćelije u Excelu, sakrijte formule

TUTORIALI, tips and tricks u Office 2003 paketu ( Access, Word, Excel, FrontPage, Powerpoint, Publisher itd....)
Locked
User avatar
IvanC
Administrator
Posts: 592
Joined: Tue Sep 20, 2005 9:54 am
Contact:

Zaključajte-otključajte ćelije u Excelu, sakrijte formule

Post by IvanC » Sun May 07, 2006 12:17 pm

Zaključajte-otključajte ćelije u Excelu, sakrijte formule

ZA POČETNIKE:
Mnogi su se često pitali, kako da zaštitim tablicu koju sam izradio u Excelu, da mi drugi korisnik ne može obrisati formulu ili pak da sakrijem formule, jer ne želim pokazati nekome kako sam radio.

To možete zaključavanjem ćelija i zaštitom dokumenta ( naravno ćelije u koje se unose podaci moraju biti otključane. ). U ovom primjeru objasnit ću to u MS EXCELU 2003 ( iako je to slično u svim excel verzijama samo što u nekim po defaultu ( standardu ) je sve ćelije u samom startu su ili "zaključane" ili "otključane".

Idemo vidjeti to na slijedećem primjeru:

No prvo da razjasnimo neke stvari:
Kada upišemo neki podatak u ćeliju on se vidi u polju za VRPCU FORMULA.
Image slika1

Na slici1 vidimo selektiranu ćeliju A4 koja sadrži formulu =A2+A3. U ovom primjeru sve ćelije u MS Excelu 2003 su po defaultu ZAKLJUČANE. Ali se i dalje vidi formula i nije ništa zaštićeno od eventualnog i nenamjernog brisanja drugog korisnika. Zašto.? Jer nismo zaštitili kompletan Sheet1 / List1.

Zaključanost-same ćelije možete vidjeti na slici:
Image slika2

Do ovog dijalog prozora "Oblikovanje ćelije" dolazimo na način
Desna tipka miša klik na dotičnu ćeliju => Format cells..( ili sa tekstualnog izbornika FORMAT ( Oblikovanje ) => CELLS… ( Ćelije ), kartica PROTECT ( Zaštita )
Obratite na napomenu selektiranu zelenkastom bojom.
Dakle, ako nismo zaštitili radni list onda nismo ni zaključali ćeliju od brisanja.

ZAKLJUČAVANJE I OTKLJUČAVANJE ĆELIJA
Znači, prvo moramo isplanirati koje ćelije trebaju biti zaključane a koje ne, a potom zaštititi radni list (SHEET1 / LIST1 )
Na slici vidimo već sve isplanirano:
Image slika3

Situacija na slici3 je slijedeća:
- Sve ćelije su zaključane jer je tako po defaultu ( standardu ) u MS Excel 2003.
- Sve obojano žuto su ćelije koje ne želim da netko mijenja.
- Ćelije B7, C7, D7 i E7 sadrže formule zbrajanja i njih će trebati SAKRITI ( jer ne želim da netko vidi kako sam "KULL" jer znam raditi sa formulama ;-)
- Želim dozvoliti samo unos podataka u blok ćelija od B2 do D6

Idem prvo otključati ćelije B2-D6.
Kako ?? pa selektiram ih sve odjednom. ( selekcija bloka ćelija se vrši tako što kliknete LTM (lijevom tipkom miša ) na prvu ćeliju ( u sredinu ćelije ), zadržite tipku miša i povučete pokazivač miša do ćelije D6. pogledaj sliku4. Blok ćelija je obilježen sivo-plavom bojom s tim da prva ćelija na koju smo kliknuli je bez boje.
Image slika4

Sada kada sam selektirao blok ćelija , otvorit ću dijalog prozor za "Oblikovanje ćelija" na jedan od gore opisanih načina. Vidi sliku2 a potom sa kartice "Zaštita" isključiti (dečekirati) prvu opciju "ZAKLJUČANA". Klik na gumb "U REDU" .Sada sam otključao navedeni blok ćelija.
Sada imamo situaciju da su sve žute i ostale bijele ćelije zaključane a samo prethodno obilježeni blok ćelija je otključan.
Dakle isplanirana tablica je spremna za zaštitu od nenamjernog brisanja i skrivanje formula.
NAPOMENA: Podaci u ćelijama koje nisu zaključane uvijek se mogu obrisati i promijeniti.

SKRIVANJE FORMULA
Kao što sam rekao, želim zaključati određene ćelije i sakriti formule koje dotične sadrže.
U ovom slučaju formule sadrže samo ćelije B7, C7, D7 i E7. One su već zaključane, samo trebam postaviti parametar da budu skrivene ( a i ne moram ako neću ) no ja HOĆU ;-)
Obilježimo blok ćelija od B7 do E7 ( a mogu svaku pojedinačno ) pa potom opet otvaram dijalog prozor "FORMAT CELLS" ( Oblikovanje ćelije ) pa na karticu PROTECT ( Zaštita ) i "čekiram" tj. selektiram drugu opciju "HIDEN" ( Skrivena ), vidi slika2
Eh, sada idemo to sve potvrditi tj. zaštititi radni list jer nema svrhe sve gore navedeno ako to ne učinimo.

ZAŠTITA RADNOG LISTA
Kao prvo da razjasnimo nešto.
Ako zaštitimo radni list, zaštitili smo ga samo od eventualnih promjena, brisanja formula ili nekih podataka u ćelijama, skrivanja formula itd…..
Nemojte ovo shvatiti kao zabranu pristupa ( čitaj otvaranja ) datoteke koju smo izradili tj. tablice. Svatko može otvoriti datoteku i vidjeti tablicu kao i unositi podatke u ćelije koje smo otključali.
Zabrana pristupa otvaranja datoteci ( dokumentu ) se radi na drugačiji način.

Da bi ste zaštitili radni list potrebno je :
1. TOOLS ( Alati ) => PROTECTION ( Zaštita ) => PROTECT SHEET ( Zaštiti list..)
2. Otvara Vam se novi prozor pod nazivom "Protect sheet" ( Zaštita lista" na kojem možete upisati lozinku a ne morate. No koja svrha zaštite ako ne mislite upisati lozinku. Svatko onda može ukloniti tu zaštitu. No ima i ovo svoju prednost. Ali samo u slučaju da želite od sebe samih zaštititi ćelije u kojima se nalaze formule radi eventualnog slučajnog brisanja. Dakle kao što vidite ima tu još opcija koje možete odabrati.
Pazite što odabirete jer sve što čekirate to i dozvoljavate.No dovoljno je ono što je odabrano za jednostavnu razinu zaštite. Dakle unesite lozinku ( i zapamtite je ;-)
3. Potvrdite ponovno lozinku i TO JE TO
Image slika5

Sada je samo potrebno snimiti dokument tj. Vašu radnu knjigu koja pretpostavljam sadrži 3 radna lista.
Svatko tko otvori Radnu knjigu može unositi samo podatke u ćelije koje ste namijenili za unos podataka. ( sjećate se onog bloka ćelija koji smo opisali )
NAPOMENA: Ne sjećam se ali mislim da u nekim starijim verzijama Excela je bilo obrnuto. SVE ćelije su bile otključane pa ih je trebalo ključati za razliku od Excela2003. No nadam se da će te se već snaći.

Nadam se da nisam iskomplicirao i da će te shvatiti ;-)
Administrator foruma
IvanC

Locked